PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

ŚWIĘTEJ FAUSTYNY KOWALSKIEJ W NIWCE

NA ROK SZKOLNY 2024/2025

 

Podstawa prawna:

 

Ponadto wykorzystano:

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Niepublicznej Szkole Podstawowej i Przedszkola w Niwce opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest spójny z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób dążenia do osiągania celów kształcenia oraz realizacji zadań wychowawczych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia także kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

Ważnym aspektem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2024/2025 jest uświadomienie uczniom znaczenia obowiązujących w szkole standardów ochrony małoletnich oraz wyposażenie ich w umiejętność stosowania ustalonych w nim zasad.

Podstawowym celem niniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

 

 

  1. Misja szkoły

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.

 

  1. Sylwetka absolwenta

Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Świętej Faustyny Kowalskiej w Niwce jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.

Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

 

1) kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,

2) zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,

3) jest samodzielny i bierze odpowiedzialność za skutki swoich działań,

4) jest wyposażony w gruntowną wiedzę i umiejętności,

5) korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,

6) posługuje się językiem angielskim i niemieckim w stopniu komunikatywnym,

7) zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,

8) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,

9) zna i rozumie zasady współżycia społecznego,

10) jest tolerancyjny, ambitny i kreatywny,

11) posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,

12) podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,

13) szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,

14) jest odporny na niepowodzenia,

15) integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole, ma potrzebę uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym Polski i Europy

 

III. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, ,
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.

 

Szkoła prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywać się będzie w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.

 

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

 

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

 

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

 

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

 

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

 

Działalność profilaktyczna obejmuje:

 

Działania te obejmują w szczególności:

 

W roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów

Zadania profilaktyczne programu to:

 

 

 

Dyrektor szkoły:

Rada pedagogiczna:

Nauczyciele:

Zespół wychowawczy:

Wychowawcy klas:

Pedagog szkolny / pedagog specjalny/ psycholog szkolny:

Rodzice:

Samorząd uczniowski:

  1. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2024/25

 

Obszar rozwoju intelektualnego:

  1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
  2. Uczniowie zainteresowani zajęciami pozalekcyjnymi mają możliwość uczestniczenia w szkolnych kołach zainteresowań i innych formach aktywności organizowanych ze względu na ich potrzeby.
  3. Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
  4. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

 

Obszar rozwoju społecznego:

  1. Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie w miesiącu wrześniu zajęć integracyjnych w klasach I.
  2. Uczniowie rozumieją i respektują obowiązujące normy zachowania w szkole.
  3. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu zgodnie z programem wolontariatu na rok 2024/2025.

 

Obszar rozwoju fizycznego:

  1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
  2. W I semestrze wszyscy wychowawcy przeprowadzą zajęcia sprzyjające kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
  3. Uczniowie są świadomi zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem.
  4. Uczniowie znają zasady ochrony zdrowia oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej.

 

Obszar rozwoju emocjonalnego:

  1. Uczniowie kształtują pozytywny obraz własnej osoby.
  2. Uczniowie klas siódmych i ósmych potrafią rozpoznać swoje umiejętności i predyspozycje zawodowe.
  3. Uczniowie potrafią rozpoznać i nazwać swoje emocje oraz wyrażać je w sposób adekwatny
  4. Uczniowie potrafią wskazać swoje mocne i słabe strony.
  5. Uczniowie wiedzą, do kogo mogą zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju/kondycji psychicznej.
  6. Uczniowie potrafią wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.

 

Obszar rozwoju duchowego:

  1. Wychowawcy, rodzice i uczniowie znają system wartości przyjęty w koncepcji pracy szkoły (misja szkoły i sylwetka absolwenta).
  2. Dbanie o pozytywne relacje pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości

 

  1. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2024/2025

 

SFERA

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin

INTELEKTUALNA

Rozpoznanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów

·     Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy

nauczyciele,

wychowawcy

przez  cały rok szkolny

Rozwijanie zainteresowań

i zdolności uczniów

·     Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych,

·     prowadzenie warsztatów, udział w życiu kulturalnym miasta i wsi

·     przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły,

dyrektor szkoły

 

nauczyciele przedmiotów

wychowawcy klas

pedagog i psycholog szkolny

 

zgodnie z harmonogramem

zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie

·     Przeprowadzenie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy

 

 

Rozwijanie umiejętności rozpo-znawania mocnych i słabych stron uczniów

·     W trakcie zajęć z uczniami klas VII-VIII

doradca zawodowy

zgodnie z harmonogramem zajęć

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych

·    Czytanie książek młodszym uczniom przez uczniów starszych

·    Nawiązanie współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Radłowie

·    Lekcje biblioteczne i konkursy pięknego czytania

·    Przeprowadzenie konkursu gminnego dot. Legend regionu małopolskiego

nauczyciele j. polskiego

bibliotekarz

zgodnie z harmonogramem zajęć

Pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce

 

·    wyrównywanie deficytów w nauce,

·    organizowanie bezinteresownej pomocy koleżeńskiej w nauce,

·    otoczenie indywidualną opieką uczniów z problemami w nauce,

·    pomoc w odrabianiu zadań domowych w świetlicy szkolnej.

·  zespoły nauczycielskie

·  wychowawcy świetlicy szkolnej

·  pedagog szkolny,

·  pedagog specjalny

·  psycholog szkolny

·  nauczyciele współorganizujący zajęcia edukacyjne

przez  cały rok szkolny

Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów

·     warsztaty w klasach V-VIII

·     debata na temat wartości i zasad wolontariatu

nauczyciele przedmiotów

wychowawcy klas

pedagog szkolny, opiekun SU

zgodnie z harmonogramem

Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewn.

·     lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce,

·     zachęcanie do brania udziału w konkursach (przedmiotowych, kuratoryjnych, powiatowych, olimpiadach)

wychowawcy i nauczyciele przedmiotowi

 

zgodnie z harmonogramem pracy zespołu

Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy

 

·     lekcje z wychowawcą poświęcone tematyce

organizacji własnej pracy.

·     praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego/doradcę zawodowego.

wychowawcy klas

pedagog szkolny

doradca zawodowy

zgodnie z harmonogramem zajęć

MORALNA

Wprowadzenie uczniów w świat wartości,

Wskazywanie wzorów postępowania,

budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia oraz wzmacnianiu poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej

·      kształtowanie postaw patriotycznych, szacunku dla historii i tradycji, symboli narodowych podczas uroczystości szkolnych i środowiskowych,

·      zapoznanie ucz. z prawami i obowiązkami obywateli zawartymi w Konstytucji RP,

·      poznawanie przez uczniów historii najbliższej okolicy,

·      poznawanie i kultywowanie tradycji i zwyczajów regionalnych,

·      poznanie sławnych Polaków zapisanych na kartach naszej lokalnej historii,

·      Dzień Patrona Szkoły

·      rozwijanie indywidualnych talentów dzieci – konkursy szkolne, rejonowe i powiatowe,

·         wychowawcy klas, opiekunowie samorządu uczniowskiego,

·         pedagog szkolny,

 

 

·         nauczyciele przedmiotowi

zgodnie z harmonogramem roku szkolnego

Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej

·      działalność charytatywna,

·       wolontariat

·         Opracowanie Program Szkolnego Wolontariatu

·         Nawiązanie współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem

·         opiekunowie koła wolontariatu,

·         wychowawcy świetlicy szkolnej

·         pedagog

·         opiekunowie samorządu szkolnego

zgodnie z przyjętym harmonogramem

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych

·      Uczestnictwo w akademiach, apelach patriotycznych: 17 IX, 11 XI, 1 III, 3 V

·      Wykonanie okazjonalnych gazetek na korytarzu szkolnym.

·      Opieka nad cmentarzem wojskowym w Niwce.

·      Wyjazdy na uroczystości patriotyczne: wrzesień – Bitwa Radłowska, 3 maja – Akcja III Most, 3 maja

·      Udział w wieczornicach patriotycznych

·      Nawiązanie współpracy z Regionalnym Centrum Edukacji o Pamięci, Oddziału Muzeum Ziemi Tarnowskiej – udział w lekcjach muzealnych

·      ,,Edukacja z wojskiem” – udział w programie przygotowanym i realizowanym we współdziałaniu MEN i MON

 

·         wychowawcy klas, opiekunowie samorządu uczniowskiego,

·         pedagog szkolny,

·         nauczyciele współorganizujący zaj. edukacyjne,

·         nauczyciele historii i j. polskiego

zgodnie z harmonogramem roku szkolnego

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu

 

·     wycieczki,

·     tematyczne lekcje wychowawcze,

·     Realizacja projektów i innowacji historycznych : ,,Nasza mała Ojczyzna” ,,Szlakiem polskich legend”

 

·         wychowawcy klas

·         nauczyciel historii

terminy wycieczek

Poznanie dorobku kulturalnego Europy i Świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii

·      lekcje z wychowawcą,

·      spotkania z pedagogiem szkolnym

·      Organizacja Dnia Języków Obcych

·      Nauczyciele języków obcych

·      wychowawcy klas

zgodnie z harmonogramem zajęć wychowawczych

Uczenie odpowiedzialnego podejścia do tolerancji, odwagi w reagowaniu na agresję, krzywdę,niesprawiedliwość wobec drugiego człowieka,

·     warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego,

·     lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce,

·     Spotkania z udziałem pracowników policji, specjalistów z PPP

·     Szkolny Dzień Życzliwości

 

 

·     pedagog / psycholog szkolny

·     pracownicy poradni psychol-pedagogicznej

·     wychowawcy klas

zgodnie z harmonogramem

 

Promowanie zdrowego stylu życia

 

·     Zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców na lekcjach wych.

 

·     Rozwijanie tężyzny fizycznej szczególnie na lekcjach wychowania fizycznego

·     Zachęcanie do aktywności fizycznej i uświadamianie roli sportu w życiu człowieka – spotkanie ze sportowcami KS Niwka

·     Organizowanie Dnia Zdrowia

 

·     szkolny zespół ds. promocji zdrowia

·     wychowawcy klas

 

zgodnie z opracowanym harmonogramem

 

Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia.

·         zapoznanie uczniów z podst. zasadami higieny i skutkami jej nieprzestrzegania,

·         wskazywanie na konieczność szczególnej dbałość o higienę ciała i odzieży w okresie dojrzewania,

·         realizacja profilaktyki zdrowego uzębienia,

·         wdrażanie uczniów do utrzymywania w czystości miejsca pracy  – konkurs na „Najładniejszą klasę”.

·         zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy – szkolenia

·         spotkanie z pielęgniarzem środowiskowym

·     pedagog szkolny

·     wychowawcy klas

 

 

 

zgodnie z opracowanym harmonogramem

Współpraca z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia i uwrażliwienie dzieci na bezpieczeństwo podczas zabaw oraz zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom w szkole i poza nią

·         Spotkanie z policjantem

·         zapoznanie uczniów i rodziców z przepisami BHP oraz regulaminami szkolnymi

·         zapoznanie uczniów z tel. alarmowymi i zasadami pierwszej pomocy

·         uwrażliwienie społeczności szkolnej na potrzeby uczniów niepełnosprawnych,

·         zapewnienie opieki w świetlicy szkolnej

·         nabywanie umiejętności w obszarze edukacji  komunikacyjnej

·     dyrektor szkoły

·     pedagog szkolny

·     psycholog szkolny

·     pedagog specjalny

·     wychowawcy klas

 

 

przez cały rok szkolny

Przekazywanie wiedzy na temat uzależnień

ukazywanie zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, Internetu, gier komputerowych

·        gazetki tematyczne

 

 

·          uświadamianie licznych zagrożeń związanych ze  stosowaniem używek, dopalaczy i środków psychoaktywnych – w trakcie godzin z wychowawcą, spotkań z pedagogiem i pielęgniarką środowiskową

·       wskazanie specjalistycznej pomocy,

·       warsztaty z psychologiem

 

 

 

·     pedagog szkolny

·     pedagog specjalny

·     pedagog szkolny

·     psycholog szkolny

 

·     wychowawcy klas

 

przez cały rok szkolny

SPOŁECZNA

 

Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły

·     Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych, wymagań edukacyjnych

·     lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce

·     podejmowanie działań z zakresu wolontariatu i samorządu szkolnego

 

·     wychowawcy klas

·     pedagog szkolny

·     opiekun wolontariatu

·     opiekunowie samorządu szkolnego

 

zgodnie z opracowanym harmonogramem

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

Uczenie zasad samorządności i demokracji

·     Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.

·     Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna SU

·     pedagog szkolny

·     psycholog szkolny

·     opiekunowie samorządu

 

zgodnie z opracowanym harmonogramem

 

 

 

Diagnozowanie środowiska szkolnego pod kątem czynników chroniących przed zachowaniami zagrażającymi zdrowiu fizycznemu i psychicznemu

·          poznanie środowiska szkolnego uczniów w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowia psychicznego i fizycznego,

·          wyłonienie uczniów z  niską samooceną i trudnościami psychicznymi,

·          przeprowadzenie warsztatów z PPPP na temat radzenia sobie ze stresem

·          zajęcia integracyjne służące wytypowaniu uczniów mających niską samoocenę, trudności w relacjach rówieśniczych itp.

·     zespół wychowawczy

·     wychowawcy klas

·     pedagog szkolny

·     psycholog szkolny

przez cały rok szkolny

Diagnozowanie uczniów pod kątem trudności w nauce i problemów wychowawczych

·      współpraca z rodzicami – wskazywanie korzyści płynących z fachowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

·      stosowanie w codziennej pracy zaleceń zawartych w opiniach psych-pedag.

 

·     pedagog szkolny

·     pedagog specjalny

·     wychowawcy klas

 

według potrzeb,

przez cały rok szkolny

Budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi, kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za innych

·      wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły

·      stwarzanie uczniom możliwości współdecydowania o klasie i szkole

·      uczenie prawidłowych zachowań w razie pożaru, wypadku, kradzieży,

·      zapoznanie z zasadami na wypadek alarmu – próbna ewakuacja szkoły

·      wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy i zachowania higieny psychicznej,

·      samopomoc koleżeńska, opieka nad klasopracownią, dbanie o ład i porządek swojego otoczenia.

·      kształtowanie postaw ograniczonego zaufania w stosunku do osób nieznajomych

·     opiekunowie samorządu

·      nauczyciele/wychowawcy organizujący imprezy klasowe i szkolne

·     wychowawcy świetlicy szkolnej

przez cały rok szkolny

Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego

·     Udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska

·     Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt,

·     wycieczki krajoznawcze.

·     Akcja ,,Sprzątamy Polskę”

·     Projekt ekologiczny ,,Nasze rady na odpady”

·     Szkolny konkurs fotograficzny ,,Cztery pory roku” związany z obchodami Dnia Ziemi

 

 

·     nauczyciel przyrody

·     wychowawcy klas

·     opiekun wolontariatu

 

zgodnie z opracowanym harmonogramem

 

Kształcenie poczucia odpowiedzialności, obowiązku, samorządności, przedsiębiorczości i zaradności społecznej

 

·       podział ról i obowiązków w pracy SU

·       wybory do władz samorządu klasowego i szkolnego

·       organizacja imprez klasowych i szkolnych, apeli, akademii

·       kulturalne zachowanie wobec rówieśników i dorosłych, przestrzeganie ogólnie przyjętych norm,

·       uświadamianie uczniom stosowania właściwego stroju w szkole

·     opiekunowie samorządu

·     wychowawcy

 

zgodnie z opracowanym harmonogramem

Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych, współpraca z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego

·     analiza frekwencji uczniów

·     systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami,

 

·     pedagog szkolny

·     dyrektor szkoły

·     wychowawcy klas

sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w szkole

zgodnie z harmonogramem zebrań i konsultacji

 

 

 

 

 

 

EMOCJONALNA

 

 

 

 

 

 

Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości

·         warsztaty dla uczniów

·         lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć

·         pedagog szkolny

·         wychowawcy klas

zgodnie z harmonogramem

 

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły

·         zajęcia integracyjne w klasach młodszych

·         lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmów i prezentacji multimedialnych o agresji i jej unikaniu

·         rozmowy z psychologiem i pedagogiem szkolny

 

·         pedagog szkolny

wychowawcy klas

·         psycholog szkolny

 

zgodnie z harmonogramem

OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO UCZNIÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI CYFROWYCH UCZNIÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza nią

Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga.

 

·         Ekspozycja w przestrzeni szkoły informacji o możliwości szukania pomocy przez osoby będące ofiarami przemocy poprzez Niebieską Linię

 

·         Gazetka tematyczna na szkolnym korytarzu

 

·         Warsztaty i treningi dla dzieci i młodzieży mające na celu wzmocnienie, lub rozwój umiejętności społecznych oraz kompetencji intrapsychicznych

 

 

 

 

·         pedagog szkolny

wychowawcy klas

 

 

 

·         profilaktycy społeczni, terapeuci uzależnień, trenerzy umiejętności miękkich

zgodnie z harmonogramem

Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

·         Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole

·         Przeprowadzanie lekcji wychowawczych i informatyki o bezpieczeństwie w sieci i konsekwencjach niewłaściwego korzystania z technologii cyfrowych

 

koordynator ds. technologii edukacyjnych

 

 nauczyciele przedmiotowi

 

 

 

 

 

nauczyciele informatyki

 

wychowawcy klas

 

pedagog szkolny

 

Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami.

·          Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń.

 

 

pedagog szkolny

 

wychowawcy klas

 

psycholog szkolny

 

         zgodnie z potrzebami

Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów

ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·     Dzień Bezpiecznego Internetu

 

·     Warsztaty i treningi dla dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki zapobiegania zagrożeniom medialnym i cyberprzemocy

 

·     Nawiązanie współpracy z Pracownią Rozwoju Osobistego HOLOS J. Burnat)

 

·     Pogadanki, lekcje wychowawcze lekcje poświęcone bezpieczeństwu w sieci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pedagog szkolny

 

nauczyciele informatyki

specjaliści i terapeuci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji

 

 

 

 

·     Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych,personalizowaniu nauczania.

 

·      Organizowanie warsztatów i seminariów na temat zastosowań AI w edukacji.

 

 

 

nauczyciele informatyki

 

nauczyciele przedmiotowi

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć

 

Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie

 

·     .Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawaniu fake newsów i dezinformacji

 

·     Projekty edukacyjne, w których uczniowie analizują różne źródła informacji i prezentują wyniki swoich badań.

nauczyciele przedmiotowi

 

bibliotekarz szkolny

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć

 

 

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

Ewaluacja programu przeprowadzana jest w każdym roku szkolnym przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora szkoły.

 

programwychowawczo-profilaktyczny (1)