„Szkoła w ruchu”
Obszar nr 1
Zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem kolorowych chustek.
Dnia 13.12.2013 r. nauczycielka przeprowadziła w grupie dzieci 5-6 letnich ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem kolorowych chustek . Dzieci podczas zajęć mogły wykazać się zwinnością, skocznością . Ćwiczyły równowagę , czworakowanie . Mogły poruszać się przy muzyce swobodnie interpretując ją ruchem. Nie zabrakło również ćwiczeń oddechowych, wyprostnych i uspokajających. Wszystko to odbywało się przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej Tytusa Wojnowicza.
Scenariusz zajęć w ramach akcji ,,Ćwiczyć każdy może” prowadzonych w grupie dzieci 5-6 letnich
Data: 13.12.2013 r.
Grupa: „Sówki” – oddział,,0’’
Prowadząca: Dorota Walkiewicz
Temat: Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem kolorowych chustek.
Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności fizycznej, – rozwijanie naturalnych czynności ruchowych.
Cele operacyjne:
- ćwiczy skoczność, zwinność, równowagę,
- poprawnie wykonuje czworakowanie,
- reaguje na polecenia i sygnały umowne nauczycielki odpowiednią postawą i zachowaniem,
- bawi się i ćwiczy bezpiecznie z wykorzystaniem kolorowych chustek,
- czerpie radość podczas zabaw i ćwiczeń, – improwizuje ruchem do słyszanej muzyki. Metody:
- zabawowo – naśladowcza,
- zadaniowa – bezpośredniej celowości ruchu.
Środki dydaktyczne: kolorowe chustki dla każdego dziecka, płyta CD z muzyką relaksacyjną Tytusa Wojnowicza, magnetofon, tamburyn.
Przebieg:
- Część wstępna
- Dzieci maszerują po obwodzie koła, nauczyciel rozdaje chustki.
Dziecko, które otrzyma chustkę, maszeruje, machając nią nad głową – pozdrawia swoich kolegów. Na sygnał tamburyna zatrzymuje się na chwile, opuszcza chustkę. Powtarzamy kilka razy.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Ukryte dzieci’’. Dzieci Tańczą po sali, swobodnie bawiąc się chustkami. Na mocne uderzenie w tamburyn przykucają i nakrywają się chustką, aby jak najmniej było je widać; dwa uderzenia w tamburyn są sygnałem do ponownego ruchu. Powtarzamy kilka razy.
- Część główna
- Ćwiczenia tułowia,, Dotknij chustki’’.
Dzieci układają chustki przed sobą na podłodze i stają przed nimi w niewielkim rozkroku; wykonują skłon w przód, starając się dotknąć rękami środka chustki; następnie prostują się i klaszczą dwa razy nad głową. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
- Ćwiczenie mięśni grzbietu ,,Wędrująca chustka’’.
Dzieci w siadzie klęcznym, chustkę mają rozciągniętą za rogi jak wstążkę położoną tuż przy kolanach. Odsuwają chustkę obiema rękami jak najdalej w przód z jednoczesnym skłonem tułowia, a następnie ponownie przysuwają ją do kolan (w czasie ćwiczenia dzieci nie unoszą się z pięt).
- Zabawa na czworakach,, Niedźwiadki’’.
Dzieci poruszają się na czworakach wokół chustki położonej na podłodze; na sygnał jak najszybciej zwijają się w kłębek i leżą na chustce .Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Ćwiczenie równowagi ,,Wieszaczek na chustkę’’.
Dzieci stoją na jednej nodze, drugą zgiętą w kolanie pod kątem prostym podnoszą w górę. Przewieszają chustkę przez kolano wzniesionej nogi i przenoszą ramiona w bok, wytrzymując przez chwilę pozycję równoważną. Następnie zabierają chustkę i ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.
- Zabawa bieżna,, Odszukaj swoją chustkę’’.
Dzieci rozkładają chustki na podłodze; biegają pomiędzy nimi w rytm tamburyna. Podczas przerwy w grze jak najszybciej odszukują swoją chustkę i siadają na niej. Zabawę kontynuujemy kilka razy.
- Skoki,, Przez chustkę’’.
Dzieci układają chustki przed sobą na podłodze. Na polecenie nauczyciela przeskakują przez nie do przodu i do tyłu, najpierw wolno, potem szybciej.
- Ćwiczenia stóp ,,Sprytne stopy’’.
Dzieci stawiają stopę na chustce rozłożonej na podłodze. Na dany sygnał zbierają chustkę palcami stopy, ściągając ją pod piętę (jakby fastrygowały materiał). Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą stopą.
- Improwizacje ruchowe,, Tańczące chustki’’.
Dzieci poruszają się przy muzyce, swobodnie interpretując ją ruchem ciała i chustki. Nauczycielka wyznacza kolejno dziecko, które pokazuje własną interpretację ruchu a reszta grupy go naśladuje. Powtarzamy tak długo aż większość grupy ma możliwość wykazania się.
III. Część końcowa
- Ćwiczenie wyprostne,, Ściągamy łopatki’’.
Dzieci trzymają chustkę zgiętymi rękami na plecach; spacerują po sali, naprężając chustkę i rozluźniając. Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłową postawę podczas wykonywania ćwiczenia.
- Ćwiczenia oddechowe,, Falująca chustka’’.
Dzieci trzymają rozłożoną chustkę w rękach, robią wdech unosząc chustki w górę obserwując, w jaki sposób się porusza, następnie wydech opuszczając w dół. Nauczyciel zwraca uwagę na nabieranie powietrza nosem, a wydychanie ustami.
- Zabawa uspokajająca, Posłuszne chustki’’.
Dzieci maszerują po obwodzie koła z delikatnymi wymachami chustki nad głową; potem odkładają chustki na wyznaczone miejsce. Ewaluacja zajęć – zbiórka dzieci, pochwała za poprawne wykonanie zadań. Ocena zajęć poprzez pomachanie ręką, jeśli zajęcia się podobały.
- Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem elementów Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
W miesiącu grudniu 2013 r. młodszej grupie wiekowej nauczycielka Renata Lorkiewicz przeprowadziła zestaw ćwiczeń „W zoo”. Ćwiczenia były wspaniałą okazją do wykorzystania nadmiaru energii, skierowanie go na właściwe tory. Zajęcie dyscyplinowało grupę, uczyło współdziałania, integracji zespołu. Świetnie rozwijało orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni.
„W zoo”.
Zajęcia ruchowe dla dzieci w młodszym wieku przedszkolnym.
Scenariusz zajęć „Przez ruch do rozwoju”
Konspekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, z wykorzystaniem elementów Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Tematyka zajęć: W zoo.
Przebieg zajęć/ typ | Czynności / zestaw ćwiczeń. | Cele szczegółowe/dziecko: |
1. Powitanie. | — powitanie w kole:„ Wszyscy są, witam was”… — krótkie odpowiedzi dzieci na pytanie: Jakie zwierzęta widziałem w zoo? | — ma poczucie więzi z grupą; — zna zwierzęta egzotyczne; |
2. Przypomnienie zasad kontraktu. | — przypomnienie przez dzieci Zasad kontraktu; — zaproszenie do wspólnej zabawy w zwiedzanie zoo. | — respektuje zasady kontraktu; |
3. Poznanie schematu własnego ciała. | -„wąż”- pełzanie na brzuchu bez użycia rąk; — „papugi”- naśladowanie ruchów dziecka- dyrygenta, słuchanie instrukcji słownych; | — naśladuje ruchy; ma poczucie środka ciała; |
4. Przestrzeń. | — „czapla”– chodzenie z wysoko uniesionymi kolanami; — „ paw”- chodzenie w przysiadzie z rękami splecionymi na plecach; | — porusza się w pozycji wysokiej i średniej; -zachowuje równowagę; |
5. Ćwiczenia oparte na relacji „z” | — „ tygrys w tunelu”- dzieci tworzą tunel; — „ kangury” podskoki w parach- dzieci trzymają się za ręce | — ma poczucie bezpieczeństwa w małej przestrzeni; — synchronizuje ruch z partnerem; |
6. Ćwiczenia oparte na relacji „przeciw”. | — „lew w klatce”- partner aktywny wyzwala się z objęć; — „hipopotam”- wyczołgiwanie spod partnera; — „żółw”- przewracanie na boki, na plecy zwiniętego w kłębek partnera; | — doświadcza siły i ciężaru swojego i partnera; — potrafi przenosić ciężar ciała; |
7.Relaks. | — „w zoo”– masażyk; | — potrafi naśladować ruchy; — dostosowuje siłę nacisku do potrzeb partnera; |
8.Ćwiczenia oparte na relacji„ razem” | — „stonoga”- wspólne przemieszczanie się po sali na pośladkach; -„ małpki”- zawijanie dziecka w koc; -„orangutany”- podskoki w trójkach -„ składanie kocyka” | — koordynuje ruchy z partnerem; — współpracuje z dziećmi; |
9. Ćwiczenia twórcze | — „ taniec zwierząt”- B. Strauss. | — twórczo interpretuje ruchem muzykę; |
10. Relaks. | — „leniwiec”- powolne poruszanie na czworakach, przewracanie na plecy; | — poruszać się na czworakach; — bezpiecznie upadać; |
11. Pożegnanie. | -„ Żegnaj Bartek”, puszczenie „iskierki”, | — zna imiona dzieci; |
Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem kolorowych chustek.
Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem elementów metody ruchu rozwijającego W.Sherborne.
Obszar nr 3.
Edukacja zdrowotna.
1.Dbamy o swoje zdrowie – pyszna sałatka owocowa.
W grupie dzieci 5-6 letnich zostały przeprowadzone zajęcia z edukacji zdrowotnej. Na rozpoczęcie dzieci wysłuchały wiersz, z którego dowiedziały się co należy jeść
aby być zdrowym. Z pomocą piramidy żywności określały jakich produktów należy jeść najmniej , a jakich najwięcej. Łączyły wybrane artykuły spożywcze
z właściwym miejscem piramidy. Odgadywały zagadki o owocach oraz brały udział w zabawie ruchowej ,,Sałatka owocowa”. Uwieńczeniem wspólnych działań
było przygotowanie sałatki owocowej , do której dzieci zabrały się z wielkim entuzjazmem . Zajęcia zakończyły się degustacją sałatki i ewaluacją zajęć.
Scenariusz zajęć zdrowotnych prowadzonych w grupie dzieci 5 -6 letnich.
Data: 10.02.2014 r.
Grupa: ,,Sówki” – oddział,,0”
Prowadząca: Dorota Walkiewicz
Temat : Dbam o swoje zdrowie – pyszna sałatka owocowa.
Cele ogólne:
- kształtowanie postawy prozdrowotnej u dzieci.
Cele operacyjne (dziecko):
- rozumie znaczenie piramidy żywności w odżywianiu się człowieka,
- wie, jakie produkty sprzyjają naszemu zdrowiu, a jakie mu szkodzą,
- uważnie słucha czytanego wiersza,
- stara się współpracować w grupie,
- chętnie bierze udział w zabawach ,
- zna walory zdrowotne owoców,
- wie, że podczas przygotowania sałatki należy zadbać o bezpieczeństwo i higienę,
- rozumie, że należy kulturalnie zachowywać się podczas spożywania posiłków.
Metody pracy: słowna, oglądowa, czynna,
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa,
Środki dydaktyczne: wiersz S Karaszewskiego „Dla każdego coś zdrowego”, ilustracja piramidy żywieniowej, wycięte obrazki różnych produktów spożywczych, owoce, talerzyki, sztućce, fartuszki ,
Przebieg zajęć:
- Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. „ Dla każdego coś zdrowego”
Dla każdego coś zdrowego
Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta
niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki,
będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone
zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka –
to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba
to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie,
ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja –
to trawa będzie twoja!
Sosy lepsze są niż tłuszcze,
niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej olej ,
niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa,
bo dla zdrowia sprawiedliwa! - Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza. Pytania:
- Co należy jeść, aby być zdrowym?
- Czego powinno się zjadać dużo, a czego mało?
- Oglądanie ilustracji przedstawiającej piramidę żywieniową. Wyjaśnienie dzieciom, iż produkty znajdujące się na szczycie piramidy to słodycze i tłuszcze, które należy spożywać w umiarkowanych ilościach. Produkty na samym dole tj. pieczywo, produkty mączne należy jeść w większych ilościach oraz owoce i warzywa.
- „Piramida żywności” – praca zbiorowa.
Dzieci naklejają przygotowane przez nauczycielkę obrazki różnych produktów na makietę piramidy żywności przy wskazówkach nauczycielki. Wspólnie ustalają, na jakim miejscu powinny znajdować się poszczególne produkty.
- Zagadki
Dzieci rozwiązują zagadki o owocach
Zielony ogonek ,
Żółty , miękki brzuszek,
Gdy w słonku dojrzeje,
Zbierzesz ją w fartuszek.
(gruszka)
Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym.
(śliwka)
Skórka pomarańczowa
do obrania gotowa.
(pomarańcza)
Żółciutkiej skórki tego owocu,
gdy go obierasz nie spuszczaj z oczu.
Ta skórka groźna jest niesłychanie,
łatwo się można poślizgnąć na niej.
(banan)
Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewanie.
(jabłko)
- Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa”.
Dzieci siedzą na krzesłach tworząc koło. Uczestnicy odliczają kolejno od 1 do 5, następnie prowadzący przypisuje numerkom poszczególne nazwy owoców: 1 to jabłka, 2 – gruszki,3-śliwki,4-banany,5-pomarańcze.
Jedna osoba staje w środku i wywołuje dowolne „owoce”, np. na hasło: jabłka – osoby z tej grupy wstają i zamieniają się miejscami. Na sygnał: „sałatka owocowa”: wszyscy zmieniają miejsca.
7. Czyste ręce i owoce.
Przypomnienie zasad zdrowego żywienia (mycie owoców przed spożyciem oraz dokładne mycie rąk przed przygotowaniem sałatki owocowej).
- Przygotowanie sałatki owocowej
Przed przygotowaniem sałatki owocowej, nauczyciel przypomina zasady bezpiecznego posługiwania się przyborami kuchennymi (sztućce, nóż),
przygotowanie owoców do sałatki (obieranie ze skórki),
krojenie owoców, mieszanie i rozkładanie na talerzyki. - Degustacja sałatki owocowej .
Przypomnienie zasad kulturalnego zachowania się przy stole. - Ewaluacja – ocena zajęć przez przedszkolaków.
Dzieci przypinają jabłuszka na drzewku na znak, że zajęcie im się podobało, lub nie przypinają żadnego, jeśli zajęcia wydawały im się nieciekawe. - W owocowej krainie – scenariusz zajęć przeprowadzony w marcu 2014 roku przez nauczycielkę Renatę Lorkiewicz.
Ustalenie zdrowej, optymalnej diety dla dzieci na podstawie zaleceń instytutu żywienia ze szczególnym uwzględnieniem owoców.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA ZDROWOTNEGO W MŁODSZEJ GRUPIE
Temat zajęcia: „ W owocowej krainie”
Forma organizacji pracy: – zespołowa, indywidualna
Metody : czynna ; słowna; oglądowa.
Cel:
- wyzwolenie wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie,
odkrywanie, przeżywanie, działanie.
Dziecko:
- poznaje owoce a w szczególności jabłko wielozmysłowo
- wie, że spożywanie owoców jest zdrowe
- potrafi nazwać owoce tj. jabłko, gruszka, kiwi, mandarynka
- porównuje jabłko z innymi owocami takimi jak: gruszka, kiwi, mandarynka
- posiada dużo wiadomości na temat owoców
- wie, że należy dbać o swoje zdrowie, zdrowo się odżywiać i prowadzić aktywny tryb życia
- umie myśleć logicznie i samodzielnie,
- potrafi malować farbami owoce na odpowiednie kolory
- dostrzega związki przyczynowo – skutkowe;
Pomoce: naturalne owoce, wiersz J. Brzechwy „ Entliczek – pentliczek”
Przebieg zajęcia:
- Dzieci słuchają wiersza J. Brzechwy „ Entliczek – pentliczek” .
- Rozmowa na temat przygód robaczka.
- Oglądanie naturalnych okazów owoców
- Określanie ich kształtu, smaku, zapachu, koloru, wielkości – poznawanie wielozmysłowe
- Zabawa przy piosence „ Małe czerwone jabłuszko”
- Zabawa co jest w środku – oglądanie gniazd nasiennych wybranych owoców
- „ Koszyczek z owocami” – zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku i smaku odgadywanie jaki owoc dziecko wyjęło z koszyczka, smakowanie danego owocu.
- Malowanie farbami szablonów o kształtach owoców.
- Określanie nazw kolorów potrzebnych do malowania poszczególnych owoców.
- Improwizacja ruchowa do piosenki „ Niosły dzieci z sadu,,
Dbam o swoje zdrowie – sałatka owocowa.
W owocowej krainie.
Obszar nr 5
Pozalekcyjne zajęcia sportowe.
- Zajęcia na basenie.
Od września poprzedniego roku jak również w bieżącym uczniowie klas III- VI uczestniczyli w pozalekcyjnych zajęciach na basenie. Celem zajęć było zdobycie podstawowych umiejętności pływania. Dzieci uczyły się pływać pod kierunkiem wykwalifikowanego instruktora . Przed wejściem do wody instruktor przeprowadzał z uczniami rozgrzewkę angażującą pracę rąk i nóg oraz koordynacyjne ćwiczenia całego tułowia. Następnie przyszedł czas na właściwe zajęcia w wodzie. Były one organizowane zarówno w postaci nauki i doskonalenia podstawowych elementów pływania jak również w formie rekreacyjnej .Uśmiechy na twarzach dzieci były oznaką udanych zajęć, a wszyscy zgodnie deklarowali chęć udziału w kolejnych. Podsumowując zajęcia instruktor pochwalił uczniów za zaangażowanie i zdyscyplinowanie oraz zachęcał do kontynuacji zajęć na pływalni.
- Gminne zawody piłki siatkowej chłopców szkół podstawowych.
W ramach Ogólnopolskiej Akcji „Ćwiczyć każdy może ” 3 marca 2014 roku nasza szkoła wzięła udział w gminnych zawodach piłki siatkowej.Turniej zorganizowano na hali sportowej przy szkole podstawowej w Radłowie.
Celem turnieju było propagowanie sportu, zachęcanie do rywalizacji drużynowej przy dobrej zabawie i miło spędzonym czasie. Sport drużynowy nie tylko poprawia naszą kondycję fizyczną ale również mobilizuje do zdobywania punktów które idą na całą drużynę.
Turniej rozgrywano systemem każdy z każdym. Uczestniczyło w nim 5 drużyn chłopców szkół podstawowych. Podczas losowania ustalono kolejność spotkań. Rozgrywany turniej cieszył się dużym zainteresowaniem, uczniowie wzajemnie sobie kibicowali i dodawali sobie sił i motywacji. Na koniec każda drużyna sobie podziękowała i została doceniona poprzez otrzymanie pamiątkowego dyplomu.
- Aerobik po lekcjach.
W naszej szkole prowadzone są zajęcia pozalekcyjne z aerobiku. Celem jest stworzenie uczniom ciekawych zajęć które kształtują sprawność fizyczną i ruchową zwiększają umiejętność poczucia rytmu, poprawiają koordynację wzrokowo- ruchową. Ta forma spędzania czasu wolnego cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Dzieci dobrze się bawią a przy tym miło i aktywnie spędzają czas wolny. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu.
Zajęcia na basenie.
Zawody sportowe.
Areobik.
Obszar nr 7
Zajęcia niezorganizowane.
- Tańczymy Krakowiaczka .
W miesiącu styczniu dzieci intensywnie ćwiczyły układ taneczny do tańca Krakowiaczek . Co dzień trenowały figury . Uwieńczeniem ich pracy był występ z okazji Dnia Babci i Dziadka gdzie mogły się zaprezentować. Wszystkim bardzo się podobało , a dzieci zostały nagrodzone dużymi oklaskami.
2.Zabawy na świeżym powietrzu.
W marcu zorganizowane zostały gry i zabawy na świeżym powietrzu. Dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Pośród różnorodnych zabaw największą popularnością cieszyła się zabawa z chustą animacyjną oraz tory przeszkód.
3.Zabawy na placu zabaw.
Uświadomienie dzieciom że jednym ze sposobów dbania o zdrowie jest ruch na świeżym powietrzu oraz pokazanie urządzeń i ustalenie bezpiecznego korzystania z nich.
- Bieg po zdrowie.
W marcu 2014 r. na polanie w leśnej scenerii odbyły się biegi przedszkolaków. Celem było kształtowanie zachowań prozdrowotnych, nauka wypoczynku poprzez sport i zabawę, wzmacnianie wiary dzieci we własne siły, przygotowanie dzieci do przeżywania sukcesu i skutecznego radzenia sobie z porażkami, dostarczenie dzieciom radości oraz osiągnięcie możliwie najpełniejszej integracji społecznej między przedszkolakami.
- Przerwy na sportowo.
W naszej szkole uczniowie podczas przerw międzylekcyjnych mają możliwość gry w tenisa stołowego oraz w piłkarzyki. Został opracowany specjalny harmonogram kiedy i jaka klasa może grać. Rozgrywki w tenisie stołowym i gry w piłkarzyki to aktywny sposób na spędzanie wolnego czasu w trakcie przerw, uczniowie grają a pozostałe dzieciaki kulturalnie kibicują. Taka forma spędzania przerw to dobry sposób na miło spędzony czas i integracja dzieci w szkole. Nad bezpieczeństwem uczniów czuwają nauczyciele dyżurujący na korytarzu.
Biegamy po zdrowie.
Tańczymy krakowiaczka.
Ruch to zdrowie.
Zabawy na placu zabaw.
Przerwy na sportowo.