MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

Coroczny Dzień Języka Ojczystego jest świetną okazją do tego, by przypomnieć sobie, jak wiele słów i wyrażeń z języka ojczystego stanowi niezastąpioną część naszego codziennego życia oraz jak wiele zależy od umiejętności skutecznego porozumiewania się w naszym rodzimym języku. Dlatego w naszej szkole kładziemy nacisk na to, by zaangażować się w obchody tego święta przypadające na 21 lutego i odkrywać piękno naszej ojczystej mowy.

Na szkolnych korytarzach zawisły kartki z bardziej lub mniej popularnymi związkami frazeologicznymi, które miały na celu utrwalić w pamięci znaczenie powiedzeń znanych przede wszystkich z Biblii oraz mitologii. Uczniowie z zaciekawieniem odczytywali frazy, a często też podejmowali rozmowy z nauczycielami na temat znaczeń poszczególnych wyrażeń. Ze sporym zainteresowaniem spotkało się zadanie „Boggle”. To rozsypanka literowa, z której można ułożyć wiele wyrazów. Uczniowie tłumnie maszerowali po korytarzu, szukając poukrywanych w różnych zakątkach kartek z rozsypankami i próbując ułożyć jak najwięcej wyrazów. Popularnością wśród młodszych uczniów cieszyły się stoły z grami planszowymi. W rolę mistrzów gry wcielali się starsi uczniowie, którzy pomagali kolegom i koleżankom z klas I-III zrozumieć tajniki leksyki i ortografii, bawiąc się na przerwach razem z nimi.

Również na lekcjach akcentowany był Dzień Języka Ojczystego. Uczniowie układali wiersze – również białe i wolne, ćwicząc w ten sposób znajomość tych pojęć – których mottem przewodnim był wylosowany przez nich przedmiot. Ciekawym i wymagającym zadaniem była aktywność o tytule „Poezja z odzysku”. Młodzież otrzymała fragment prozy H.Sienkiewicza „Latarnik” i musiała zmienić go w ten sposób, by powstał nowy tekst. Niektóre z prac naprawdę budziły podziw, bowiem należało docenić ogrom wyobraźni i kreatywności w tworzeniu.

Prawdziwym testem dla młodzieży okazało się mówienie o swoich ulubionych książkach. Uczniowie mówili do swoich kolegów i koleżanek na sali gimnastycznej. Prezentacja przed publicznością była dużym stresem, ale mówcy poradzili sobie bardzo dobrze. Świadczy o tym kolejka chętnych, która ustawiła się po wypożyczenie pozycji, o których opowiadali prezentujący.

W tym roku uczniowie mierzyli się też w konkurencjach grupowych. Każda grupa (w miarę możliwości frekwencyjnych) składała się z ucznia klasy IV, V, VI, VII i VIII. Zadania były tak przygotowane, by każdy członek swojej drużyny mógł dołożyć swoją cegiełkę do wspólnego sukcesu. W jakich dyscyplinach przyszło mierzyć się uczniom?

Pierwsza z nich to kalambury frazeologiczne. Wybrany uczeń losował związek frazeologiczny, który następnie miał narysować, a zadaniem reszty drużyny było odgadnięcie hasła. Drugą konkurencją było odgadnięcie, z której lektury pochodzi dany cytat. Trzecim zadaniem był quiz wiedzy o języku polskim – misz masz zagadnień z literatury i gramatyki. Tutaj decydowała szybkość zgłoszeń. Kto pierwszy, ten lepszy: grupa zyskiwała prawo do odpowiedzi i szansę na zdobycie punktów. Ostatnią konkurencją było przedstawienie sceny ze szkolnych lektur. Uczniowie wykorzystali zasoby szkolnego strychu oraz domowych zakątków, użyli wyobraźni i świetnie przygotowali się do wylosowanych ról, a odgrywane przez nich sceny z łatwością przenosiły widzów do świata przedstawionego „Małego Księcia”, „Balladyny”, „Pinokia”, „Opowieści Wigilijnej” oraz „Chłopców z Placu Broni”.

Po wszystkich zadaniach komisja zasiadła do podliczenia głosów i ogłoszenia wyników:

  1. Miejsce: Kochanowscy (Oliwia Sozańska, Mateusz Ptaśnik, Jan Liber, Michał Gacek, Mateusz Barnak)
  2. Miejsce: Kuźnia talentów (Julia Buchacz, Filip Ciężadło, Hubert Małochleb, Maja Molczyk, Joanna Wardzała)
  3. Miejsce: Czerwone korale i ciupagi (Emilia Malik, Kacper Makowiec, Kacper Choczyński, Nadia Poręba, Miłosz Wałaszek)
  4. Miejsce: Cegły Gutenberga (Wiktoria Kuta, Nikola Białek, Michał Szabla, Tomasz Pecka, Wiktoria Kochańczyk)
  5. Miejsce: Wieszcze Narodowe (Kacper Fudalej, Jakub Molczyk, Tomasz Drelicharz, Kornelia Barabasz, Miłosz Majcher)

Składamy z tego miejsca serdecznie gratulujemy zwycięzcom, choć wygranymi mogą czuć się wszyscy, którzy aktywnie wzięli udział w przedsięwzięciu. Jesteśmy pod wrażeniem umiejętności mówienia o swoich doświadczeniach czytelniczych kojarzenia cytatów z lektur, wiedzy o języku oraz pokładów wyobraźni i kreatywności w nadawaniu nazw drużyn i wykonywaniu proponowanych Wam zadań.

(Sz.Warias, M.Małochleb)