PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
ŚWIĘTEJ FAUSTYNY KOWALSKIEJ W NIWCE
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78 poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2024 r. poz. 986).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1162).
- Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 987).
- Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
- Statut Niepublicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Niwce
- Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w. Niepublicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Niwce
Ponadto wykorzystano:
- Raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. Flis, M. Dębski (https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdf)
- Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Niepublicznej Szkole Podstawowej i Przedszkola w Niwce opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest spójny z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób dążenia do osiągania celów kształcenia oraz realizacji zadań wychowawczych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia także kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024.
- wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Ważnym aspektem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2024/2025 jest uświadomienie uczniom znaczenia obowiązujących w szkole standardów ochrony małoletnich oraz wyposażenie ich w umiejętność stosowania ustalonych w nim zasad.
Podstawowym celem niniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
- Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
- Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
- Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Świętej Faustyny Kowalskiej w Niwce jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
1) kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
2) zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
3) jest samodzielny i bierze odpowiedzialność za skutki swoich działań,
4) jest wyposażony w gruntowną wiedzę i umiejętności,
5) korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
6) posługuje się językiem angielskim i niemieckim w stopniu komunikatywnym,
7) zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
8) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
9) zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
10) jest tolerancyjny, ambitny i kreatywny,
11) posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
12) podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
13) szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
14) jest odporny na niepowodzenia,
15) integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole, ma potrzebę uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym Polski i Europy
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, ,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.
Szkoła prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywać się będzie w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
- wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków.
- kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
- poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
Działania te obejmują w szczególności:
- realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
- poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
- włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.
W roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
- stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
- uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
- Struktura oddziaływań wychowawczych
Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców ,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
- uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
Zespół wychowawczy:
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- ustala zasady współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie oraz rozpoznają indywidualne potrzeby swoich podopiecznych,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom swych podopiecznych,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami, przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- współpracują z innymi nauczycielami, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- są członkami zespołu wychowawczego i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- na bieżąco współpracują ze szkolnym koordynatorem ds. promocji zdrowia w podejmowanych działaniach o charakterze prozdrowotnym
- uczą tolerancji i szacunku do innych ludzi
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców, wspierają uczniów potrzebujących pomocy czy znajdujących się w trudnej sytuacji,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
Pedagog szkolny / pedagog specjalny/ psycholog szkolny:
- diagnozuje środowisko wychowawcze,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Zespołem Wychowawczym i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2024/25
Obszar rozwoju intelektualnego:
- Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Uczniowie zainteresowani zajęciami pozalekcyjnymi mają możliwość uczestniczenia w szkolnych kołach zainteresowań i innych formach aktywności organizowanych ze względu na ich potrzeby.
- Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
- Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Obszar rozwoju społecznego:
- Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie w miesiącu wrześniu zajęć integracyjnych w klasach I.
- Uczniowie rozumieją i respektują obowiązujące normy zachowania w szkole.
- Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu zgodnie z programem wolontariatu na rok 2024/2025.
Obszar rozwoju fizycznego:
- Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
- W I semestrze wszyscy wychowawcy przeprowadzą zajęcia sprzyjające kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
- Uczniowie są świadomi zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem.
- Uczniowie znają zasady ochrony zdrowia oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej.
Obszar rozwoju emocjonalnego:
- Uczniowie kształtują pozytywny obraz własnej osoby.
- Uczniowie klas siódmych i ósmych potrafią rozpoznać swoje umiejętności i predyspozycje zawodowe.
- Uczniowie potrafią rozpoznać i nazwać swoje emocje oraz wyrażać je w sposób adekwatny
- Uczniowie potrafią wskazać swoje mocne i słabe strony.
- Uczniowie wiedzą, do kogo mogą zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju/kondycji psychicznej.
- Uczniowie potrafią wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.
Obszar rozwoju duchowego:
- Wychowawcy, rodzice i uczniowie znają system wartości przyjęty w koncepcji pracy szkoły (misja szkoły i sylwetka absolwenta).
- Dbanie o pozytywne relacje pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości
- Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2024/2025
- uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
- ślubowanie klas pierwszych,
- porządkowanie grobów nieznanego żołnierza,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Narodowe Święto Niepodległości -wieczornica patriotyczna
- andrzejki szkolne,
- mikołajki klasowe,
- szkolne walentynki,
- pierwszy dzień wiosny,
- Dzień Ziemi,
- Święto Patrona Szkoły,
- szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
- Dzień Dziecka,
- Harmonogram działań
SFERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
INTELEKTUALNA |
Rozpoznanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
· Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy |
nauczyciele, wychowawcy |
przez cały rok szkolny |
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów |
· Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, · prowadzenie warsztatów, udział w życiu kulturalnym miasta i wsi · przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły, |
dyrektor szkoły
nauczyciele przedmiotów wychowawcy klas pedagog i psycholog szkolny
|
zgodnie z harmonogramem zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie |
|
· Przeprowadzenie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy |
|
|
||
Rozwijanie umiejętności rozpo-znawania mocnych i słabych stron uczniów |
· W trakcie zajęć z uczniami klas VII-VIII |
doradca zawodowy |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych |
· Czytanie książek młodszym uczniom przez uczniów starszych · Nawiązanie współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Radłowie · Lekcje biblioteczne i konkursy pięknego czytania · Przeprowadzenie konkursu gminnego dot. Legend regionu małopolskiego |
nauczyciele j. polskiego bibliotekarz |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
Pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce
|
· wyrównywanie deficytów w nauce, · organizowanie bezinteresownej pomocy koleżeńskiej w nauce, · otoczenie indywidualną opieką uczniów z problemami w nauce, · pomoc w odrabianiu zadań domowych w świetlicy szkolnej. |
· zespoły nauczycielskie · wychowawcy świetlicy szkolnej · pedagog szkolny, · pedagog specjalny · psycholog szkolny · nauczyciele współorganizujący zajęcia edukacyjne |
przez cały rok szkolny |
|
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów |
· warsztaty w klasach V-VIII · debata na temat wartości i zasad wolontariatu |
nauczyciele przedmiotów wychowawcy klas pedagog szkolny, opiekun SU |
zgodnie z harmonogramem |
|
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewn. |
· lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, · zachęcanie do brania udziału w konkursach (przedmiotowych, kuratoryjnych, powiatowych, olimpiadach) |
wychowawcy i nauczyciele przedmiotowi
|
zgodnie z harmonogramem pracy zespołu |
|
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy
|
· lekcje z wychowawcą poświęcone tematyce organizacji własnej pracy. · praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego/doradcę zawodowego. |
wychowawcy klas pedagog szkolny doradca zawodowy |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
MORALNA |
Wprowadzenie uczniów w świat wartości, Wskazywanie wzorów postępowania, budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia oraz wzmacnianiu poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej |
· kształtowanie postaw patriotycznych, szacunku dla historii i tradycji, symboli narodowych podczas uroczystości szkolnych i środowiskowych, · zapoznanie ucz. z prawami i obowiązkami obywateli zawartymi w Konstytucji RP, · poznawanie przez uczniów historii najbliższej okolicy, · poznawanie i kultywowanie tradycji i zwyczajów regionalnych, · poznanie sławnych Polaków zapisanych na kartach naszej lokalnej historii, · Dzień Patrona Szkoły · rozwijanie indywidualnych talentów dzieci – konkursy szkolne, rejonowe i powiatowe, |
· wychowawcy klas, opiekunowie samorządu uczniowskiego, · pedagog szkolny,
· nauczyciele przedmiotowi |
zgodnie z harmonogramem roku szkolnego |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
· działalność charytatywna, · wolontariat · Opracowanie Program Szkolnego Wolontariatu · Nawiązanie współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem |
· opiekunowie koła wolontariatu, · wychowawcy świetlicy szkolnej · pedagog · opiekunowie samorządu szkolnego |
zgodnie z przyjętym harmonogramem |
|
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
· Uczestnictwo w akademiach, apelach patriotycznych: 17 IX, 11 XI, 1 III, 3 V · Wykonanie okazjonalnych gazetek na korytarzu szkolnym. · Opieka nad cmentarzem wojskowym w Niwce. · Wyjazdy na uroczystości patriotyczne: wrzesień – Bitwa Radłowska, 3 maja – Akcja III Most, 3 maja · Udział w wieczornicach patriotycznych · Nawiązanie współpracy z Regionalnym Centrum Edukacji o Pamięci, Oddziału Muzeum Ziemi Tarnowskiej – udział w lekcjach muzealnych · ,,Edukacja z wojskiem” – udział w programie przygotowanym i realizowanym we współdziałaniu MEN i MON
|
· wychowawcy klas, opiekunowie samorządu uczniowskiego, · pedagog szkolny, · nauczyciele współorganizujący zaj. edukacyjne, · nauczyciele historii i j. polskiego |
zgodnie z harmonogramem roku szkolnego |
|
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu
|
· wycieczki, · tematyczne lekcje wychowawcze, · Realizacja projektów i innowacji historycznych : ,,Nasza mała Ojczyzna” ,,Szlakiem polskich legend”
|
· wychowawcy klas · nauczyciel historii |
terminy wycieczek |
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy i Świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii |
· lekcje z wychowawcą, · spotkania z pedagogiem szkolnym · Organizacja Dnia Języków Obcych |
· Nauczyciele języków obcych · wychowawcy klas |
zgodnie z harmonogramem zajęć wychowawczych |
|
Uczenie odpowiedzialnego podejścia do tolerancji, odwagi w reagowaniu na agresję, krzywdę,niesprawiedliwość wobec drugiego człowieka, |
· warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego, · lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, · Spotkania z udziałem pracowników policji, specjalistów z PPP · Szkolny Dzień Życzliwości
|
· pedagog / psycholog szkolny · pracownicy poradni psychol-pedagogicznej · wychowawcy klas |
zgodnie z harmonogramem |
|
Promowanie zdrowego stylu życia
|
· Zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców na lekcjach wych.
· Rozwijanie tężyzny fizycznej szczególnie na lekcjach wychowania fizycznego · Zachęcanie do aktywności fizycznej i uświadamianie roli sportu w życiu człowieka – spotkanie ze sportowcami KS Niwka · Organizowanie Dnia Zdrowia
|
· szkolny zespół ds. promocji zdrowia · wychowawcy klas
|
zgodnie z opracowanym harmonogramem |
|
|
Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia. |
· zapoznanie uczniów z podst. zasadami higieny i skutkami jej nieprzestrzegania, · wskazywanie na konieczność szczególnej dbałość o higienę ciała i odzieży w okresie dojrzewania, · realizacja profilaktyki zdrowego uzębienia, · wdrażanie uczniów do utrzymywania w czystości miejsca pracy – konkurs na „Najładniejszą klasę”. · zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy – szkolenia · spotkanie z pielęgniarzem środowiskowym |
· pedagog szkolny · wychowawcy klas
|
zgodnie z opracowanym harmonogramem |
Współpraca z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia i uwrażliwienie dzieci na bezpieczeństwo podczas zabaw oraz zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom w szkole i poza nią |
· Spotkanie z policjantem · zapoznanie uczniów i rodziców z przepisami BHP oraz regulaminami szkolnymi · zapoznanie uczniów z tel. alarmowymi i zasadami pierwszej pomocy · uwrażliwienie społeczności szkolnej na potrzeby uczniów niepełnosprawnych, · zapewnienie opieki w świetlicy szkolnej · nabywanie umiejętności w obszarze edukacji komunikacyjnej |
· dyrektor szkoły · pedagog szkolny · psycholog szkolny · pedagog specjalny · wychowawcy klas
|
przez cały rok szkolny |
|
Przekazywanie wiedzy na temat uzależnień |
ukazywanie zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, Internetu, gier komputerowych · gazetki tematyczne
· uświadamianie licznych zagrożeń związanych ze stosowaniem używek, dopalaczy i środków psychoaktywnych – w trakcie godzin z wychowawcą, spotkań z pedagogiem i pielęgniarką środowiskową · wskazanie specjalistycznej pomocy, · warsztaty z psychologiem
|
· pedagog szkolny · pedagog specjalny · pedagog szkolny · psycholog szkolny
· wychowawcy klas
|
przez cały rok szkolny |
|
SPOŁECZNA |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły |
· Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych, wymagań edukacyjnych · lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce · podejmowanie działań z zakresu wolontariatu i samorządu szkolnego
|
· wychowawcy klas · pedagog szkolny · opiekun wolontariatu · opiekunowie samorządu szkolnego
|
zgodnie z opracowanym harmonogramem |
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. Uczenie zasad samorządności i demokracji |
· Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. · Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna SU |
· pedagog szkolny · psycholog szkolny · opiekunowie samorządu
|
zgodnie z opracowanym harmonogramem
|
|
Diagnozowanie środowiska szkolnego pod kątem czynników chroniących przed zachowaniami zagrażającymi zdrowiu fizycznemu i psychicznemu |
· poznanie środowiska szkolnego uczniów w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowia psychicznego i fizycznego, · wyłonienie uczniów z niską samooceną i trudnościami psychicznymi, · przeprowadzenie warsztatów z PPPP na temat radzenia sobie ze stresem · zajęcia integracyjne służące wytypowaniu uczniów mających niską samoocenę, trudności w relacjach rówieśniczych itp. |
· zespół wychowawczy · wychowawcy klas · pedagog szkolny · psycholog szkolny |
przez cały rok szkolny |
|
Diagnozowanie uczniów pod kątem trudności w nauce i problemów wychowawczych |
· współpraca z rodzicami – wskazywanie korzyści płynących z fachowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, · stosowanie w codziennej pracy zaleceń zawartych w opiniach psych-pedag.
|
· pedagog szkolny · pedagog specjalny · wychowawcy klas
|
według potrzeb, przez cały rok szkolny |
|
Budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi, kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za innych |
· wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły · stwarzanie uczniom możliwości współdecydowania o klasie i szkole · uczenie prawidłowych zachowań w razie pożaru, wypadku, kradzieży, · zapoznanie z zasadami na wypadek alarmu – próbna ewakuacja szkoły · wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy i zachowania higieny psychicznej, · samopomoc koleżeńska, opieka nad klasopracownią, dbanie o ład i porządek swojego otoczenia. · kształtowanie postaw ograniczonego zaufania w stosunku do osób nieznajomych |
· opiekunowie samorządu · nauczyciele/wychowawcy organizujący imprezy klasowe i szkolne · wychowawcy świetlicy szkolnej |
przez cały rok szkolny |
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
· Udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska · Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, · wycieczki krajoznawcze. · Akcja ,,Sprzątamy Polskę” · Projekt ekologiczny ,,Nasze rady na odpady” · Szkolny konkurs fotograficzny ,,Cztery pory roku” związany z obchodami Dnia Ziemi
|
· nauczyciel przyrody · wychowawcy klas · opiekun wolontariatu
|
zgodnie z opracowanym harmonogramem
|
|
Kształcenie poczucia odpowiedzialności, obowiązku, samorządności, przedsiębiorczości i zaradności społecznej
|
· podział ról i obowiązków w pracy SU · wybory do władz samorządu klasowego i szkolnego · organizacja imprez klasowych i szkolnych, apeli, akademii · kulturalne zachowanie wobec rówieśników i dorosłych, przestrzeganie ogólnie przyjętych norm, · uświadamianie uczniom stosowania właściwego stroju w szkole |
· opiekunowie samorządu · wychowawcy
|
zgodnie z opracowanym harmonogramem |
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych, współpraca z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego |
· analiza frekwencji uczniów · systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami,
|
· pedagog szkolny · dyrektor szkoły · wychowawcy klas |
sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w szkole zgodnie z harmonogramem zebrań i konsultacji |
|
EMOCJONALNA
|
Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości |
· warsztaty dla uczniów · lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć |
· pedagog szkolny · wychowawcy klas |
zgodnie z harmonogramem |
|
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
· zajęcia integracyjne w klasach młodszych · lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmów i prezentacji multimedialnych o agresji i jej unikaniu · rozmowy z psychologiem i pedagogiem szkolny |
· pedagog szkolny wychowawcy klas · psycholog szkolny
|
zgodnie z harmonogramem |
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO UCZNIÓW
ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI CYFROWYCH UCZNIÓW
|
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza nią |
Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga.
· Ekspozycja w przestrzeni szkoły informacji o możliwości szukania pomocy przez osoby będące ofiarami przemocy poprzez Niebieską Linię
· Gazetka tematyczna na szkolnym korytarzu
· Warsztaty i treningi dla dzieci i młodzieży mające na celu wzmocnienie, lub rozwój umiejętności społecznych oraz kompetencji intrapsychicznych
|
· pedagog szkolny wychowawcy klas
· profilaktycy społeczni, terapeuci uzależnień, trenerzy umiejętności miękkich |
zgodnie z harmonogramem |
Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci
|
· Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. · Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole · Przeprowadzanie lekcji wychowawczych i informatyki o bezpieczeństwie w sieci i konsekwencjach niewłaściwego korzystania z technologii cyfrowych
|
koordynator ds. technologii edukacyjnych
nauczyciele przedmiotowi
nauczyciele informatyki
wychowawcy klas
pedagog szkolny |
|
|
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej
|
· Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. · Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń.
|
pedagog szkolny
wychowawcy klas
psycholog szkolny
|
zgodnie z potrzebami |
|
Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
|
· Dzień Bezpiecznego Internetu
· Warsztaty i treningi dla dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki zapobiegania zagrożeniom medialnym i cyberprzemocy
· Nawiązanie współpracy z Pracownią Rozwoju Osobistego HOLOS J. Burnat)
· Pogadanki, lekcje wychowawcze lekcje poświęcone bezpieczeństwu w sieci
|
pedagog szkolny
nauczyciele informatyki specjaliści i terapeuci
|
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów
|
|
|
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji |
· Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych,personalizowaniu nauczania.
· Organizowanie warsztatów i seminariów na temat zastosowań AI w edukacji.
|
nauczyciele informatyki
nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie |
· .Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawaniu fake newsów i dezinformacji
· Projekty edukacyjne, w których uczniowie analizują różne źródła informacji i prezentują wyniki swoich badań. |
nauczyciele przedmiotowi
bibliotekarz szkolny |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
- Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji i analizę przypadków,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami, nauczycielami i uczniami
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.
Ewaluacja programu przeprowadzana jest w każdym roku szkolnym przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora szkoły.
programwychowawczo-profilaktyczny (1)