W dniach 26.02.2019 – 4.03.2019 r. trwał w naszej szkole Tydzień Języka Ojczystego. Projekt został pomyślany jako działanie, które może wpłynąć na poprawę naszej rodzimej mowy i zainteresowanie polszczyzną wśród dzieci i młodzieży. W ciągu pięciu dni uczniowie brali udział w przeróżnych aktywnościach w trakcie przerw, a także rywalizowali w konkursach.
DZIEŃ I
W pierwszym dniu, któremu przyświecało hasło „Corrida, czyli walka z bykami”, uczniowie mierzyli się z wszelakimi trudnościami ortograficznymi. Na korytarzu porozwieszane były słowa zawierające trudność ortograficzną, którą trzeba było poprawnie uzupełnić. Dodatkowo na stolikach uczniowie rozwiązywali ortograficzne karty pracy, krzyżówki, rebusy i sudoku. Podczas lekcji cała szkoła pisała dyktanda ortograficzne. Wyłoniono najlepszych uczniów z każdej klasy, a ci na koniec dnia rywalizowali między sobą o miano zwycięzcy konkursu ortograficznego.
DZIEŃ II
Drugi dzień to walka z naszym językiem i śliną, a jego hasło to „Zemsta logopedy”. Uczniowie mieli za zadanie bezbłędnie przeczytać najtrudniejsze do wypowiedzenia zdania i wierszyki w języku polskim. Niektóre próby wywoływały salwy śmiechu, a niektóre zmuszały do oklasków. Na wzór dnia poprzedniego, najpierw przeprowadzono klasowe eliminacje, a do ostatecznej rywalizacji stanęli ci, którzy najlepiej sobie poradzili w kwalifikacjach. Ponadto starsi uczniowie odwiedzili najmłodszych, również przedszkolaków, którym odczytali wiersze m.in. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima czy baśnie braci Grimm.
DZIEŃ III
Trzeci dzień to zmagania z językiem. Uczniowie pisali wiersze na dowolny temat, ograniczała ich tylko własna fantazja. Dodatkowo, na korytarzu poukrywały się związki frazeologiczne, które trzeba było uzupełnić lub poprawić, jeśli były błędne. Nie zabrakło pracy plastycznej. Uczniowie tworzyli plakaty, których hasłem przewodnim było „STOP WULGARYZMOM!”. Musimy przyznać, że poziom tych prac był niezwykle wysoki, pomysły kreatywne, a wykonanie bardzo staranne. Plakaty zostały powieszone na korytarzu, by ciągle przypominać uczniom, żeby nie kalać naszego języka ojczystego „brudną mową”.
DZIEŃ IV
Kolejny dzień to zabawy z piórem. Dosłownie. Uczniowie, którzy najstaranniej prowadzą swoje zeszyty, zostali wyposażeni w gęsie pióro, atrament, kałamarz i kaligrafowali wyrazy na wzór Mikołaja Reja. Ponownie okazało się, że w naszej szkole uczą się osoby, dla których piękne, ozdobne i staranne pismo nie jest czymś obcym.
DZIEŃ V
Ostatni dzień to pospolite ruszenie. Uczniowie przebierali się za swoje ulubione postaci z książek, w tym szkolnych lektur. Przynieśli też poduszki i ulubione „czytadła” i na przerwach zaczytywali się w historiach bohaterów, zapominając o bożym świecie. Na koniec dnia odbyła się uroczysta akademia podsumowująca całe przedsięwzięcie, na której nagrodzono laureatów konkursów.
Serdecznie chcemy podziękować wszystkim uczniom, którzy bardzo chętnie brali udział we wszystkich aktywnościach. Codziennie na korytarzu na każdej przerwie rozwiązywaliście wszystkie łamigłówki i szarady, z uśmiechem na twarzy włączaliście się do konkursów i to wy sprawiliście, że Święto Języka Ojczystego zostało uhonorowane w sposób właściwy jego randze.
Małgorzata Małochleb
Szymon Warias